Vergoedingencheck

Tijdens het herontwerpen van regelingen in het sociaal domein, zoals de meedoenregeling en het busvoordeelabonnement, kwamen we tot de conclusie dat we steeds hetzelfde uitvoerden. Dit heeft ertoe geleid dat er een fictieve use case geïntroduceerd is, de vergoedingen-check. Door één keer data te delen met de ID-wallet, zie je als inwoner voor welke regeling je in aanmerking komt.

Demo

Video

Inzichten

  • De knoppen voor het aanvragen van vergoedingen stonden standaard ingeschakeld.  Dit was voor sommige testpersonen verwarrend; sommigen dachten dat ze de vergoedingen nog moesten selecteren. Maar bij standaard alle vergoedingen niet geselecteerd te hebben ontstond ook verwarring.
  • Daarnaast was er behoefte aan meer informatie over de verschillende vergoedingen.
  • Tijdens de tests was het voor sommige testpersonen niet duidelijk dat de flow van computer naar mobiel overging. Ook het terugschakelen van mobiel naar computer verliep moeizaam.
  • Testpersonen bleven op het "Het is gelukt"­ scherm kijken en vroegen zich af: Wat nu?
  • In de Yivi-app worden vaak tussenschermen gebruikt om mensen dubbel te laten bevestigen of dubbel hun gegevens controleren. Dit zorgt voor verwarring, vertraagt het proces en wordt als onprettig ervaren door gebruikers.
  • Gebruikers vonden het prettig om door het proces geleid te worden. Het stappenplan hielp hen om overzicht en houvast te houden.

  • Gebruikers ervaren de doorverwijzing naar Ver.ID als een verstoring van de aanvraagflow. Ver.ID is niet bekend bij de doelgroep en roept daardoor ongemak en wantrouwen op.
  • Daarnaast lijk de interface sterk op een iDEAL-betaalscherm, wat wantrouwen wekt, omdat dit type scherm vaak door phishers wordt nagebootst en daar wordt voor gewaarschuwd.
  • Balans tussen snel en soepel in gebruik en de zwaarte van het onderwerp: De gegevens die worden gedeeld zijn zeer privacygevoelig. Gebruikers gaven aan dat het proces nu te snel en simpel aanvoelde, waardoor het leek alsof er te lichtzinning werd omgegaan met hun persoonlijke informatie.

  • Het eenvoudige en duidelijke taalgebruik hielp gebruikers om het systeem zelfverzekerd te gebruiken. Het voelde laagdrempelig en veilig en gaf zelfvertrouwen.
  • Gebruikers misten een duidelijke bevestiging bij het activeren van een vergoeding. Zonder die terugkoppeling bleef er twijfel of de aanvraag echt gelukt was. Ook was niet goed duidelijk dat men zo makkelijk een vergoeding konden aanvragen na de check.

Aanbevelingen

  • Maak expliciet duidelijk wanneer en waarom de overstap van computer naar mobiel (en vice versa) nodig is
  • Voeg een visuele of tekstuele prompt toe die gebruikers begeleidt naar de volgende stap
  • Op het "Het is gelukt"-scherm een duidelijke call-to-action plaatsen, zoals "Ga verder op je computer" of "Keer terug naar de aanvraag"
  • Overweeg een animatie of progres indicator om de overgang intuïtiever te maken
  • Beperk het aantal schermen en stappen om het aanvraagproces sneller en intuïtiever te maken.
  • Verwijder overbodige safety boxes, tenzij ze essentieel zijn voor veiligheid of gebruikersvertrouwen.
  • Maak de noodzaak van een safety box duidelijk indien deze behouden blijft
  • Geef visuele feedback om aan te tonen welke vergoedingen geselecteerd of actief zijn
  • Voeg een knop 'Alles selecteren' toe
  • Voeg een i'tje toe voor meer informatie

Voorkom wantrouwen door het Ver.ID­ logo niet te vroeg te tonen. Leg eerst kort uit waarom identificatie nodig is en benadruk dat dit veilig en met toestemming gebeurt. Zo voelen gebruikers zich in controle en blijft het vertrouwen in de flow behouden.

  • Zorg dat elke tekst laagdrempelig en begrijpelijk wordt geschreven
  • Voeg de optie toe om extra informatie te lezen door op een 'i' symbool te klikken
  • Door makkelijke taal te gebruiker krijgen mensen zelfvertrouwen in het aanvraag proces
  • Communiceer duidelijk dat gebruikers nu makkelijk de vergoeding kunnen aanvragen, zonder extra stappen
  • Wanneer de gebruiker een handeling voltooid heeft, geef feedback dat het gelukt is samen met een actiegerichte tekst Bijvoorbeeld: 'U kunt nu deze vergoedingen ontvangen door [een handeling]'
  • Geef de gebruiker na het ontvangen van de vergoeding een duidelijke bevestiging en licht nogmaals toe wat de gebruiker zojuist gedaan heeft
  •  Zorg dat je de gebruiker duidelijke stappen laat zien
  • Communiceer de stappen op een visuele manier aan de gebruiker